شرکت های فناوری در آینه سال ۲۰۲۵ پایان مهمانی اینستاگرام و تنازع بقا با هوش مصنوعی
لیمو بلاگ: پیش بینی ها حاکی از آنست در سال 2025 هرچند شرکت های فناوری و رسانه های اجتماعی با چالش های مختلفی روبرو هستند اما با شکوفایی هوش مصنوعی و ابزارهای مختلف می کوشند به حیات خود ادامه دهند.
به گزارش لیمو بلاگ به نقل از مهر، پلت فرم ها و شرکت ها حالا با تاکید بر فناوری نوظهور هوش مصنوعی پوسته انداخته اند و به غول هایی تبدیل گشته اند که هر کدام کوشش می کنند تمام نیازهای کاربران را یک جا تأمین کنند. با این وجود مسیرها آنها چندان بی تلاطم نخواهد بود و آنها با چالش های مختلفی روبرو خواهند بود.
آنچه در زیر می خوانید فراز و نشیب هایی است که کارشناسان مختلف برای غول های فناوری در سال جدید میلادی پیشبینی می کنند.
گوگل درگیر تجزیه کروم و اتکای بیشتر از پیش بر هوش مصنوعی
در سال ۲۰۲۴ میلادی گوگل بعنوان رهبر دنیای تبلیغات دیجیتال با مشکلات زیادی روبرو شد چونکه کسب و کار آن در کشورهای مختلف از چند جهت تحت حمله قرار گرفت و رگولاتورها اهتمام داشتند سلطه آن بر بازار را از بین ببرند و قابلیت های جمع آوری داده آنرا محدود کنند. رای شکایت وزارت دادگستری آمریکا که در ماه آگوست ۲۰۲۴ میلادی اعلام گردید را شاید بتوان مهم ترین تهدید برای این کشور در سال ۲۰۲۵ میلادی قلمداد کرد. طبق این رای گوگل در حوزه جستجوی اینترنتی انحصار غیرقانونی دارد. وزارت دادگستری در دومین دادگاه پیشنهاد کرد گوگل مرورگر کروم که بیشترین سهم بازار جستجو اینترنتی جهان را دارد، بفروشد و همین مساله قابلیت های تبلیغاتی شرکت را به میزان قابل توجهی می کاهد.
علاوه بر آن گوگل در اروپا با جریمه ها و تحقیقات زیادی در مورد تبلیغات هدفمند برای افراد زیر سن قانونی روبرو است.
هرچند پیشبینی آینده گوگل در سال ۲۰۲۵ کار سختی است. اما با عنایت به روندهای کنونی میتوان پیش بینی نمود در سال جدید میلادی هوش مصنوعی به صورت عمیق در محصولات و سرویس آن یکپارچه می شود و نقش متاورس نیز پررنگ تر می شود. با این وجود ناوبری در میانه موانع قانونی، رقابت شدید و ملاحظات اخلاقی برای ادامه موفقیت گوگل ضروری است.
از سوی دیگر دستیار هوشمند گوگل قابلیت های هوش مصنوعی وسیع تری را برای کاربران دستگاههای اندروید عرضه خواهد نمود و به رقیبی جدید برای دیگر بازیگران بازار تبدیل خواهد شد.
تلاش مایکروسافت برای ماندن در اوج
نشریه وال استریت ژورنال در مصاحبه ای در رابطه با آینده مایکروسافت در ۲۰۲۵ میلادی می نویسد: این شرکت یکی از برندگان اولیه مسابقه هوش مصنوعی بود اما رقبا همچنان جایگاه آنرا با وجود سرمایه گذاری عظیم در پلت فرم هوش مصنوعی اوپن ای آی تهدید می کنند.
مایکروسافت علاوه بر آن بخش های سخت افزاری، بازی ویدئویی و کسب و کار ابر رایانشی دارد و همینطور با چالش های حقوقی مختلف در زمینه سلطه بر بازار روبرو است.
تام دوتان یکی از خبرنگاران حوزه فناوری در اینباره می گوید: سوالات زیادی در رابطه با آینده این شرکت وجود دارد. نخست کسب و کار هوش مصنوعی آن باید خویش را تثبیت کند.
این شرکت محصولات زیادی در بازار دارد همچون Copilot که دستیار هوش مصنوعی آن برای ابزارهایی مانند ورد و اکسل است. همینطور یک دستیار هوش مصنوعی دیگر نیز به موتور جستجوی بینگ متصل است. تمام این ابزارها موفقیت نسبی یا اندک داشته اند. سرمایه گذاران البته در اوایل با این امر مشکلی نداشتند و شاهد رشد کسب و کار ابررایانشی آزور بودند اما حالا فشار بیشتری برشرکت وارد خواهد شد چونکه نتایج واقعی و میزان به کارگیری ابزارهای آن مشخص می شود ازاین رو مایکروسافت تلاش خواهد نمود این روند را گسترش دهد و تقویت کند.
از سوی دیگر مایکروسافت موقعیت حساسی در حوزه هوش مصنوعی دارد. این شرکت با اوپن ای آی همکاری می کند اما تا حدودی برای ساخت مدل هوش مصنوعی باکیفیت محصول اوپن ای آی با این شرکت رقابت می کند. چالش شرکت در سال آینده میلادی شکایت کمیسیون فدرال تجارت آمریکا بر مبنای نقض قوانین آنتی تراست بخصوص در کسب و کار ابررایانشی شرکت است. این درحالی است که دیگر شرکتهای بزرگ فناوری نیز با تحقیقات رگولاتوری روبرو هستند. حالا مایکروسافت نیز به جمع آنها پیوسته است.
متا گرفتار تحقیقات دولت ها اما خوش بین به آینده
متا در سال آینده با چالش های مختلفی روبرو خواهد شد. این امر بخصوص با حضور باردیگر دونالد ترامپ در کاخ سفید تشدید می شود چونکه این دو رابطه چندان خوبی نداشتند. اما مارک زاکربرگ که رابطه خوبی با دونالد ترامپ نداشت، اهتمام دارد این رابطه را ترمیم کند و به صندوق تحلیف او کمک کرد از طرفی موضع ترامپ نسبت به شرکتهای فناوری و شبکه های اجتماعی نیز تغییر یافته است.
در این میان زاکربرگ رابطه خصمانه با هم پیمان دونالد ترامپ یعنی ایلان ماسک داشته است.
متا در سال آینده میلادی از لحاظ اقتصادی رشد خواهد نمود و پیشبینی می شود ارزش سهام آن رشد کند. همزمان این پلت فرم باید روی فرصت های نوین سرمایه گذاری کند. تعهد این شرکت به بهره وری باید با سرمایه گذاری در هوش مصنوعی و Reality Labs متوازن شود. همینطور متا باید بتواند از پلت فرم های جدیدتر خود درآمدزایی کند. توانایی این شرکت در تغییر چشم انداز رگولاتوری و سیاسی برای ادامه رشدش حیاتی می باشد.
همچنین اظهارنظرهای مارک زاکربرگ در رابطه با هوش مصنوعی نشان دهنده اهمیت این فناوری برای متا است. هوش مصنوعی برخلاف سرویسهای معمول این شرکت مانند اینستاگرام و فیسبوک زاکربرگ می خواهد آنرا به پلت فرم های مختلف مرتبط کند با رقابت به اوپن ای آی ادامه دهد.
در حالی که خانواده چت جی پی تی اوپن ای آی بسیار محبوب شده اند خانواده مدلهای هوش مصنوعی Llama متا خصوصیت های جدیدتری مانند دستیار هوش مصنوعی دیجیتال متا را فراهم می آورد. این چت بات نشان دهنده روش اصلی زاکربرگ است. تحلیلگران اعتقاد دارند متا در حوزه هوش مصنوعی مولد در ۲۰۲۵ میلادی برنده خواهد بود. دراین میان تصمیم دولت در رابطه با آینده تیک تاک و واگذاری آن به شرکتهای آمریکایی بشدت روی پلت فرم های متا تأثیر می گذارد و به سود آن است.
یوتیوب آماده تصاحب بازار با ویدیوهای کوتاه
وتیوب در سال آینده بعنوان یک بازیگر بزرگ برنامه های مبتنی بر ویدیوهای کوتاه ظاهر می شود. در صورتی که تیک تاک در امریکا ممنوع شود، محبوبیت این اپ بیشتر خواهد شد. اما اگر تیک تاک در بازار بماند، بازهم یوتیوب شورتس رشد خواهد نمود.
طبق گزارش مرکز پژوهش پیو، یوتیوب پلت فرم برتر میان کاربران نوجوان آمریکایی است.
این پژوهش همینطور نشان داد یوتیوب بیشترین بازدید را دارد و ۷۳ درصد نوجوانان به صورت روزانه از آن استفاده می نمایند. علاوه بر آن یوتیوب اخیراً اعلام نمود کاربران می توانند ویدیوهای کوتاه تا ۳ دقیقه را اپلود کنند. این تغییر فرصتی ایده آل برای برندها فراهم می آورد تا محتوایشان را به نمایش بگذارند.
اهمیت یافتن حریم خصوصی در اینستاگرام
در دنیای درخشان و فیلتر شده اینستاگرام یک سایه روز به روز بلندتر می شود. درحالیکه متا اهتمام دارد سیاست پلت فرم هایش را در ۲۰۲۵ میلادی یکپارچه کند، یک عنصر دیگر درحال ظهور است که به شبکه اجتماعی تاریک مشهور شده. البته این داستانی ترسناک نیست بلکه روایتی از آن است که چگونه کاربران به آرامی چشم انداز شبکه های اجتماعی را تغییر می دهند.
ماریا چن یک معلم اندک اندک متوجه شده دانش آموزان نوجوانش با وجود آنکه در اینستاگرام فعالیت دارند اما محاورات واقعی آنها به سرورهای خصوصی و گروههای چت رمزگذاری شده دیسکورد منتقل شده است. گویی این جوانان در ۲ دنیای متفاوت زندگی می کنند که یکی برای نمایش و دیگر زندگی واقعی است.
این پدیده بعنوان جامعه تاریک یاد می شود و به اشتراک گذاری اجتماعی گفته می شود که خارج از تحلیل های سنتی یعنی در اپ های پیام رسان خصوصی، ایمیل ها، پلت فرم های پیام رسان ایمن و حتی پیامک صورت می گیرد. سیاست های جدید متا نیز بالاجبار به این روند دامن خواهد زد.
دکتر جیمز مارتینز یکی از محققان رفتار دیجیتال در اینباره می گوید: این رفتار مشابه گفتگو در یک مهمانی در مقابل گفتگو در اتاق نشیمن خانه خود است. سیاست اشتراک گذاری مشترک داده میان پلت فرم های متا سبب شده برخی از کاربران احساس کنند همیشه در مهمانی هستند. ازاین رو آنها تلاش می کنند حریم خصوصی خویش را بسازند.
در این میان آمار و ارقام روایت جالبی را نشان می دهند. پارامترهای تعامل نشان دهنده فعالیت مداوم است چونکه درصد فزایندی از اشتراک گذاری محتوا در کانال های خصوصی رخ می دهد مانند اشتراک گذاری اسکرین شات ها در گروههای واتس اپ، ارسال لینک ها از راه تلگرام، بحث و گفتگو در رابطه با استوری ها در کانال های دیسکورد، اشتراک گذاری سفارش ها با استفاده از اپ های پیام رسان ایمن.
جالب آنکه تلاش متا برای ایجاد یک اکوسیستم مرتبط تر و شفاف ترممکن است سبب شود کاربر بسمت انتخابهای خصوصی تر بروند. در این وضعیت با عنایت به مجموعه وسیع داده ها و قابلیت های اشتراک گذاری داده ها بین پلت فرم ها، کاربران بیشتر از هر زمان دیگری نسبت به ردپای دیجیتال خود با احتیاط عمل می کنند.
در این میان در ۲۰۲۵ میلادی احتمالا شاهد اتفاقات جالبی خواهیم بود: پلت فرم های عمومی بیشتر از پیش به یکدیگر متصل و مبتنی بر هوش مصنوعی می شوند. یک اکوسیستم اشتراک گذاری خصوصی و ارتباط واقعی به وجود می آید. کاربران در مدیریت حضور خوددر فضاهای دیجیتال عمومی و خصوصی پیشرفته تر عمل می کنند. برندها تلاش می کنند در هر دو فضا کاربران را درگیر کنند.
همچنین پیشبینی می شود در ۲۰۲۵ میلادی سلطه ویدیوهای کوتاه تر بر اینستاگرام چیره شود. ریلز همچنان بازیگر مهم در این پلت فرم است و ابزار و خصوصیت های نوین و خلاقانه ای برای آن ظهور می کنند. هوش مصنوعی خصوصیت های پیشرفته تری برای اصلاح ویدئو در اپ عرضه می کند و کاربران می توانند ریلز و استوری های حرفه ای تری بسازند. از طرفی هوش مصنوعی نقشی مهم در تولید محتوا خواهد داشت. ابزارهای مبتنی بر این فناوری برای تولید ویدئو، محتوای گرافیکی و حتی نوشتن کپشن ها به کار گرفته می شود. در کنار این موارد ایجاد اجتماعات در این پلت فرم کلیدی خواهد بود. اینستاگرام روی تعامل واقعی و معنادار بین برندها و فالورهایشان تمرکز خواهد نمود. همینطور تجربه خرید در بستر یکپارچه ای صورت می گیرد چونکه قابلیت های تجارت الکترونیک بیشتری عرضه خواهد شد.
بیم و امیدهای ایکس برای سودآوری در ۲۰۲۵
ایکس پلتفرمی که به ایلان ماسک هم پیمان دونالد متعلق می باشد، به نظر می آید سال سختی پیش رو دارد. کارشناسان تخمین می زنند نرخ تعامل در این پلت فرم کاهش پیدا کند و کسب و کار و افراد برای فعالیت و ارتباط در این پلت فرم با چالش روبرو شوند. این شبکه اجتماعی که زمانی فضایی فعال و پویا داشت حالا به یک میدان جنگ تبدیل گشته است. با این وجود کارشناسان امیدوارند ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی بتوانند بر این چالش ها غلبه کنند و تعامل صفر در این پلت فرم را به ارتباطاتی با معنا تبدیل کنند. با گذر زمان ایکس تحول یافته و الگوریتم ها را برپایه آگهی بر محتوای اصلی اولویت بندی کرده است.
اما ماسک برای حل این مشکلات احتمالا از ابزارهای مختلف کمک می گیرد که یکی از آنها هوش مصنوعی است. از این ابزار برای نظارت برمحتوا استفاده می شود و همزمان برای احراز هویت کاربران به کارمندان انسانی کمک می نماید. علاوه بر آن هوش مصنوعی به شناسایی توئیت های حاوی اخبار جعلی و بات ها کمک می نماید
از سوی دیگر ماسک به خوبی می داند ارزهای دیجیتالی و NFTها بخشی مهم از فرهنگ دیجیتال هستند. وی در ایجاد این فرهنگ نیز شریک بوده است. در سال آینده ماسک ایکس را به یک مکان ایده برای مذاکره و شراکت در فرهنگ Web۳ برای ارزهای دیجیتالی تبدیل می کند و شرکت می تواند بدون اتکا به تبلیغات به درآمدزایی برسد.
علاوه بر آن ایکس برای موفق بودن نیازمند آن است که تقاضاهای کاربران از یک شبکه اجتماعی را تأمین کند. کیسی نیوتن بنیانگذار نشریه پلتفرمر اعتقاد دارد ایکس امکان دارد دسترسی API ها را بفروشد تا به توسعه دهندگان اجازه دهد تجربیاتی متفاوت برای کاربران خلق کنند. این امر سبب می شود بازاری اطراف اکوسیستم ایکس ایجاد شود که توسعه دهندگان در آن الگوریتم های رده بندی، تعامل کاربران و پلاگین ها را خرید و فروش می کنند. تولید مینی محصولات ایکس مانند پوسته های مختلف برای پروفایل ها به یک جایگزین برای نمایش تبلیغات در پلت فرم تبدیل گردد.
همچنین پیشبینی می شود ایکس در ۲۰۲۵ میلادی مملو از NFT باشد.
بلواسکای از مد می افتد
هرچند شهرت ایکس یا ایکس فعلی همچنان در حال سقوط است. بسیاری امیدوارند پلت فرم بلواسکای به یک شبکه پیام محور محبوب تبدیل گردد و جای آنرا بگیرد. هرچند بلواسکای در چند ماه گذشته شاهد رشد قابل توجهی بوده است اما کل کاربران آن هنوز به اندازه بخشی از کاربران تردز متا (۳۰۰ میلیون کاربر) نیست. بلواسکای هم اکنون بیشتر از ۲۵ میلیون کاربردارد.
از سوی دیگر تعداد دانلود این اپ در نوامبر ۲۰۲۴ میلادی در iOSو اندروید کاسته شده است. همین مساله سبب می شود در ۲۰۲۵ میلادی بلواسکای بیشتر از پیش سقوط کند.
مینی اپ ها آینده تلگرام را می سازند
تلگرام در سال ۲۰۲۴ ادعا کرد ماهانه بیشتر از ۹۰۰ میلیون کاربر فعال دارد و بنابراین یک مکان ایده آل برای فعالیت کسب و کارها بشمار می رود. حالا تلگرام به چیزی فراتر از یک پلت فرم اجتماعی برای اشتراک گذاری میم ها و چت های گروهی تبدیل گشته است.
این شرکت همینطور در سال ۲۰۲۴ اعلام نمود برای اولین بار به درآمدزایی دست یافته است. طبق آمار نوامبر ۲۰۲۴ میلادی این پلت فرم بیشتر از ۱.۴ میلیون کانال اشتراکی دارد و روزانه بیشتر از ۱۶۷ میلیون پیام در آن ارسال می شود.
تلگرام از مدت ها قبل خصوصیت های خاص یک پیام رسان که آنرا محبوب کرد، از دست داده و از یک ابزار ارتباطی که مهم ترین مزیت آن رمزگذاری سربه سر بود، حالا مختصات یک شبکه اجتماعی معمول مانند فیسبوک را به دست آورده است. در این بستر کانال ها ظاهر شده اند که نه تنها منبع اطلاعات هستند بلکه در آنها بحث و گفتگوهای مختلفی در آن شکل می گیرد و این روند در سال آینده نیز گسترده می شود.
در این میان با توجه به آنکه پیشبینی می شود آینده بازیهای رایانشی غیر متمرکز شود، تلگرام رهبر این روند خواهدبود. انبوهی از بازیکنان بازیهای رایانشی مشغول خرید و تبادل دارایی های دیجیتال هستند و تلگرام پلت فرم ایده آل برای معرفی و Web۳ به حساب می آید.
در سال آینده موج جدید موفقیت در صنعت بازیهای رایانشی با کمک تلگرام صورت می گیرد. این پلت فرم به یک بستر برای توسعه بازی تلگرام ( Telegram game)تبدیل می شود و توانایی تسهیل ارتباط سریع و آپدیت های واقعی را خواهد داشت. بنابراین اکوسیستم ایده آل برای تمرکززدایی از بازیها به حساب می آید.
از سوی دیگر پروژه های «ضربه برای پرداخت» ( tap to pay) تلگرام در صنعت رمزارز و گروههای در رابطه با آن بشدت محبوب شده و مسیری راحت برای کاربران فراهم می آورد با انجام فعالیتهای ساده توکن های دیجیتال جمع آوری کنند.
پروژه هایی مانند notCoin و Dogsبا موفقیت روبرو می شوند. از طرفی سال آینده پروژه های «تلگرام ایردراپ» به توانایی آنها در نوآوری فراتر از جذب کاربر کوتاه مدت بستگی دارد.
علاوه بر آن این پلت فرم شیوه استفاده کاربران از اپلیکیشن ها را تغییر می دهد و مینی اپ ها را عرضه می کند. همانطور که نام این برنامه ها نشان می دهد، آنها اپلیکیشن های جمع و جور مبتنی بر وب هستند که در پلت فرم تلگرام ساخته می شوند و تجربه ای روان و تعامل محور را برای کاربر فراهم می آورد. این اپ ها می توانند خدمات تاکسی اینترنتی، بازی رایانشی یا مدیریت کیف پول رمزارز را ارائه نمایند.
مینی اپ های تلگرام با اپلیکیشن های معمول که نیازمند دانلود هستند، تفاوت دارند. آنها به صورت مستقیم در تلگرام باز می شوند و کار با آنها بسیار ساده است. توسعه دهندگان نرم افزار نیز طرفداران پرو پا قرص آن به شمار می آیند چونکه برپایه تعامل با Telegram Bot ساخته می شوند، ازاین رو توسعه مدیریت و حتی درآمدزایی مستقیم از آنها بسیار ساده تر است.
این ابزارها برای شرکت کنندگان در بازار حیاتی هستند. دو نمونه از این مینی اپ ها همستر کامبت و نات کوین هستند که در آینده گسترده می شوند.
خطر بلعیده شدن سهم تیک تاک از بازار
زمان به سرعت به ۱۹ ژانویه ۲۰۲۵ میلادی و موعد واگذاری یا تعطیلی تیک تاک در آمریکا نزدیک می شود. این درحالی است که دونالد ترامپ رئیس جمهور منتخب آمریکا اخیراً موضع نرم تری نسبت به اپ اتخاذ نموده و از دادگاه عالی این کشور خواسته تا قانون مذکور را اجرا نکند تا دولت وی بتواند آنرا بررسی کند. با این وجود ۱۷۰ میلیون کاربر آمریکایی این پلت فرم همچنان منتظر آینده آن هستند. این درحالی است که رقبای تیک تاک مانند «یوتیوب شورتس» یا ریلز اینستاگرام آماده تصاحب سهم آن از بازار هستند.
تیک تاک برای خالقان محتوا و کارآفرینان فراتر از یک اپلیکیشن به حساب می آید. آنها آنرا یک ابزار اقتصادی و درآمدزایی می دانند. تعداد زیادی از خالقان محتوا در تیک تاک به سرعت بیکار می شوند. خالقان محتوایی که کانال هایشان را متنوع نکرده اند با چالش روبرو می شوند.
اقتصاد خلق محتوا در سراسر دنیا بیشتر از ۲۵۰ میلیارد دلار ارزش دارد و پیشبینی می شود این رقم تا ۲۰۲۷ میلادی به ۴۸۰ میلیارد دلار برسد که با ممنوعیت تیک تاک با اختلال روبرو می شود. بعنوان مثال تعطیلی این اپ به از بین رفتن ۱.۳ میلیارد دلار درآمد کسب و کارهای کوچک و خالقان محتوای آمریکایی در یک ماه منجر می شود.
بنابراین از دست دادن بازار آمریکا برای تیک تاک چالش بزرگی خواهد بود. با تعطیلی تیک تاک در آمریکا انبوهی از مالکان کسب وکارهای کوچک و خالقان محتوا بیکار می شوند مگر آنکه مالک دیگری پیدا شود اما این تنها چالش تیک تاک نیست بعضی از کشورهای اروپایی نیز تحقیقاتی در رابطه با تیک تاک شروع کرده اند و حتی این اپ در یک کشور مسدود شده است.
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب