در یك طرح پژوهشی بررسی شد؛

ارزیابی ظرفیت راه اندازی گردشگری کوسه در آب های اطراف چابهار

ارزیابی ظرفیت راه اندازی گردشگری کوسه در آب های اطراف چابهار

به گزارش لیمو بلاگ، ارزیابی ظرفیت راه اندازی گردشگری کوسه در آب های اطراف چابهار عنوان طرح تحقیقاتی استادیار پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی است که با حمایت بنیاد ملی علم ایران به پایان رسانده است.



به گزارش لیمو بلاگ به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، بهره برداری مستمر از منابع موجود در طبیعت در چارچوب «بوم گردی یا طبیعت گردی» از مبانی توسعه پایدار به شمار می آید و محققان محیط زیست همواره به این صنعت توجه خاصی داشته اند. بنیاد ملی علم ایران هم از این طرح های تحقیقاتی حمایت می کند.
«ارزیابی ظرفیت راه اندازی گردشگری کوسه در آب های اطراف چابهار» عنوان طرح تحقیقاتی امیر قاضی لو، استادیار پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی است که با حمایت بنیاد ملی علم ایران به پایان رسانده است.
قاضی لو با مدرک دکتری تخصصی زیست شناسی - زیست شناسی دریا - جانوران دریا از دانشگاه شهید بهشتی در رابطه با این طرح توضیح داد: صنعت توریسم کوسه در چند دهه اخیر بعنوان یک منبع درآمدزایی پرسود مطرح گردیده است. این صنعت که از انواع طبیعت گردی به شمار می آید، بر مبنای «بینش زنده و مستمر به جای مرده و فقط یک بار» طراحی شده و این امر منجر به توجه خیلی از کشورها به این صنعت شده است.
وی اضافه کرد: با عنایت به تاکید محرز چشم انداز بیست ساله کشور بر تقویت درآمدهای غیرنفتی و کاهش وابستگی به درآمد حاصل از فروش نفت و با نگرش به پتانسیل چابهار در جذب گردشگر، امکان سنجی دقیق تأسیس گردشگری کوسه می تواند بعنوان نقطه آغازی در برای استفاده از منابع خاص آب های دریای عمان در جهت درآمدزایی باشد.
این پژوهشگر در ادامه بیان نمود: اهمیت این مسأله زمانی دوچندان خواهد شد که کشورمان بعنوان کشور شاخص در عرضه خدمات صنعت توریسم کوسه در منطقه مطرح شود.
وی خاطرنشان کرد: بررسی پتانسیل چهار گروه کاری صنعت توریسم کوسه در آب های اطراف چابهار با عنایت به گونه های کوسه ماهیان موجود در منطقه، بررسی میزان علاقمندی ایرانی ها به گردشگری کوسه و ایجاد زمینه رقابتی برای تأسیس کلوپ های غواصی در منطقه از اهداف انجام این طرح بوده است.
قاضی لو در انتها تصریح کرد: ترکیب این صنعت با انواع صنایع دیگر اکوتوریسم که هم اکنون در منطقه فعال می باشند نظیر گردشگری دلفین ها، گردشگری پرنده ماهی ها، گردشگری جنگل های حرا، می تواند در توسعه هر بیشتر صنعت گردشگری مؤثر باشد. ترکیب این صنایع در یک پیکر و عرضه آن در چارچوب پکیج گردشگری دریایی احتمالا بتواند در جذب هرچه بیشتر گردشگران به منطقه مؤثر باشد.


منبع:

1403/06/01
12:14:52
5.0 / 5
200
تگهای خبر: پژوهش , خدمات , دانش بنیان , دانشگاه
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۴
لینک دوستان لیمو بلاگ