رشد 108 درصدی فروش خدمات نانویی در سال 1400
لیمو بلاگ: برمبنای آخرین آمارها، 14195 میلیون دلار (حدود 7 درصد) از مجموع بازار فروش محصولات نانو ساخت ایران در سال 1400 مربوط به صادرات این محصولات به کشورهای دیگر و 189 هزار و 266 میلیاردریال آن مربوط به فروش در بازار داخلی بوده است.
به گزارش لیمو بلاگ به نقل از ایسنا، طبق تعریف بازار فناوری نانو که در استاندارد بین المللی ایزو به شماره 2015: 18110 TS/ISO به تصویب رسیده است؛ بازار فناوری نانو شامل سه بخش «بازار کالاهای نانو»، «بازار تجهیزات نانو» و «بازار خدمات فناوری نانو» می شود.
متوسط رشد سالانه بازار فناوری نانوی ایران از سال ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۰ حدود ۱۰۲ درصد بوده است که به مفهوم دو برابر شدن حجم فروش سالانه است. بیشترین رشد بازار فناوری نانو مربوط به سال ۱۳۹۹ با ۱۶۰ درصد می شود.
محاسبه رشد بازار نانو سال ۱۴۰۱ در دستور کار ستاد نانو قرار دارد، ولی داده های مربوط به سال ۱۴۰۰، حکایت از رشد ۷۵ درصدی این بازار دارد. روند رشد سالیانه بازار فروش محصولات فناوری نانو ساخت داخل در سالهای ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۰ به این شرح است:
از سال ۱۳۹۶ با افزایش نرخ دلار و تورم سالانه، درصد رشد تورم، بازار نانو ایران زیاد نبوده، ولی در سال ۱۳۹۹ این بازار رشد داشته که به سبب رشد و توسعه داخلی و تعدادی از حوزه ها همچون نانو کاتالیست بوده است.
متوسط چهار ساله رشد فروش محصولات فناوری نانو ایران در نمودار زیر نشان داده شده است:
۱۴۱۹۵ میلیون دلار (حدود ۷ درصد) از مجموع بازار فروش محصولات نانو ساخت ایران در سال ۱۴۰۰ مربوط به صادرات این محصولات به کشورهای دیگر و ۱۸۹ هزار و ۲۶۶ میلیاردریال آن مربوط به فروش در بازار داخلی بوده است.
سهم صادرات و فروش داخل در کنار حجم کل بازار فروش محصولات نانو ساخت ایران در نمودار ذیل نمایش داده شده است:
کل فروش محصولات نانو ساخت ایران به تفکیک صادرات و فروش داخل (میلیارد ریال)
فروش تجهیزات فناوری نانو در سال ۱۴۰۰ حدود ۵۹ درصد رشد داشته است. «دستگاه پوشش دهی قوس کاتدی»، «دستگاه حباب ساز نانویی-نانو کویتاسیون»، «سیستم خشک کن انجمادی»، «دستگاه الکتروریسی صنعتی» و «میکروسکوپ رامان» ۵ دستگاه با بیشترین فروش در سال ۱۴۰۰ هستند.
روند فروش تجهیزات آزمایشگاهی و صنعتی فناوری نانو ایران به این شرح است:
همین طور رشد خدمات فناوری نانو در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۰۸ درصد بود که نسبت به حوزه های دیگر یعنی کالا و تجهیزات پیشرفته است. پرفروش ترین خدمات نانو در سال ۱۴۰۰ شامل این موارد می شود:
* خدمات لایه نشانی تزئینی
* خدمات آنالیز و شناسایی نانو مواد
* خدمات لایه نشانی سخت
* خدمات تجاری سازی محصولات فناوری نانو
* خدمات مالکیت فکری و ثبت پتنت
سهم ۳ مورد اول حدود ۹۷ درصد از کل بازار خدمات فناوری نانو است. مقدار این بازار در نمودار زیر ارائه شده است:
منبع: لیمو بلاگ
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب