تاكید رگولاتوری؛
سیمکارت شخصی وسیله تبلیغات نیست
سازمان تنظیم مقررات ارتباطات با تکیه بر این که سیمکارت شخصی وسیله تبلیغات پیامکی نیست، از پیگیری رسیدگی قضایی به تخلف برخی دفاتر صادرکننده سیمکارت های متخلف اطلاع داد.
به گزارش لیمو بلاگ به نقل از رگولاتوری، پیمان قره داغی مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف کننده رگولاتوری اعلام نمود: اپراتورها مکلف شدند به مشترکان خود پیامکی در خصوص این که ارسال پیامک از سیمکارت های شخصی تخلف است، ارسال نمایند. چون سیمکارت های شخصی وسیله تبلیغات نیست و بر مبنای قانون، مشترکی که می خواهد تبلیغات پیامکی داشته باشد، حتما باید از راه پنل های ارسال پیامک انبوه اقدام نماید. وی ضمن اشاره به این که رگولاتوری از سه مسیر، شماره های متخلف را شناسایی می کند، اظهار داشت: یکی از این روش ها، سامانه مدیریت کشف تخلف (FMS) رگولاتوری است که به صورت مداوم رفتار مشترکان را بررسی می کند. علاوه بر این، اپراتورها را هم مکلف کرده ایم که سامانه FMS خویش را راه اندازی و سیمکارت های شخصی متخلف را شناسایی و آنها را مسدود کنند. این سامانه بر مبنای قواعد تعریف شده و رفتارسنجی ارسال کنندگان پیامک به راه افتاده است که بر مبنای تشخیص و محدودسازی ارسال پیامک انبوه و تبلیغاتی سیمکارت های شناسایی شده، عمل می کند. قره داغی درباره مسیر سوم شناسایی سیمکارت های متخلف اظهار داشت: یکی دیگر از مسیرهای شناسایی سیمکارت های متخلف سامانه پیامکی ثبت و پاسخگویی به شکایات (۱۹۵) است. مشترکان در صورت دریافت پیامکی حاوی مطالب نامناسب یا تبلیغات از شماره های شخصی، می توانند شماره ارسال کننده پیامک را به سامانه ۱۹۵ پیامک کنند. رگولاتوری هم بعد از بررسی و صحت سنجی موضوع، ارسال پیامک خط تلفن متخلف را به صورت یک طرفه محدود می کند. مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف کننده رگولاتوری ضمن اشاره به این که سیمکارت های متخلف معمولا توسط تعداد کمی از دفاتر پیشخوان دولت یا عامل فروش اپراتورها صادر می شود، اظهار داشت: بعد از شناسایی سیمکارت های متخلف و دفاتر صادرکننده آن، دسترسی عرضه خدمات این گونه دفاتر مسدود شده و رسیدگی به تخلف این دفاتر هم در مراجع قضایی از جانب اپراتورها درحال پیگیری است. قره داغی اضافه کرد: برای اطمینان از درستی انجام فرایند احراز هویت، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، تمام اپراتورها را ملزم کرده است تا علاوه بر انجام فرایند حضوری احراز هویت مشترکان با استفاده از کارت ملی و شناسنامه عکس دار، برای فروش سیمکارت های دوم و بیشتر، از رمز یک بار مصرف (OTP) استفاده کنند. وی ضمن اشاره به این که آمار در ارتباط با خطوط شخصی قطع شده به علت مزاحمت پیامکی به صورت لحظه ای در بخش قضاوت با شما در پورتال رگولاتوری قابل مشاهده می باشد، اضافه کرد: تا اواخر دیماه جاری در مجموع ۳۵۸ هزار و ۶۰۶ خط شخصی به علت مزاحمت پیامکی مسدود شده است. البته به علت اطلاع رسانی ها و برخوردهای پیشگیرانه رگولاتوری و اپراتورها، قطع خطوط به دلیل شکایات مردمی روند کاهشی داشته و آمار این بخش از ۵۱ هزار سیمکارت مسدود شده در سال ۹۹ به ۱۲ هزار و ۸۰۰ سیمکارت تا اواخر دیماه جاری رسیده است. مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف کننده رگولاتوری اظهار داشت: بیشتر از ۵۰ درصد سیمکارت های قطع شده به علت ارسال پیامک تبلیغاتی از شماره شخصی، متعلق به شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل است که یکی از علل عمده آن نظارت نامناسب این اپراتور در واگذاری سیمکارت های حقیقی و حقوقی و ناقص بودن فرایند احراز هویت این سیمکارت ها با وجود تذکرهای بسیار و اخطارهای صادر شده برای این اپراتور است، بر همین مبنا لزوم دارد تمام اپراتورها بخصوص اپراتور ذکر شده، تلاش بیشتری برای رعایت حقوق کاربران و رضایتمندی آنها داشته باشند. قره داغی ضمن اشاره به این که ارسال پیامک از سرشماره ها تخلف نیست و حدود ۷۵ درصد پیامک های ارسال شده در شبکه از این نوع پیامک ها است، بیان نمود: از ۱۵ سال پیش اشخاص حقیقی و حقوقی برای تبلیغات و اطلاع رسانی از خدمت پیامک انبوه استفاده می نمایند. از همین رو رگولاتوری در جهت صیانت از حقوق مشترکان و به منظور ایجاد کنترل و مدیریت پیامک های تبلیغاتی ارسال شده از راه این شرکتها توسط خود مشترک، اپراتورهای تلفن همراه را ملزم به راه اندازی کد دستوری (USSD)۸۰۰#* کرد. وی اظهار داشت: با استفاده از این کد دستوری تمام مشترکان تلفن همراه می توانند نسبت به مسدودسازی یا رفع مسدودسازی دریافت پیامک تبلیغاتی ارسالی از سرشماره ها اقدام نمایند. با راه اندازی این سامانه تا حدود زیادی مزاحمت های ناشی از دریافت پیامک های مزاحم و تبلیغاتی شرکتها و کسب و کارها کاهش پیدا کرده و این مورد سبب افزایش رضایت مشترکان شده است. قره داغی اظهار داشت: بیشتر شکایات این حوزه در ارتباط با دریافت پیامک های تبلیغاتی از سرشماره های خدماتی است. برخی از شماره ها در اختیار کسب و کارهای دارای عضو مانند فروشگاه ها و شرکتهای خدماتی و … هستند که مشمول محدودیت نمی شوند و می توانند به اعضای خود پیامک ارسال نمایند. اما در بعضی مواقع مبادرت به ارسال پیامک تبلیغاتی به مشترکان غیرعضو می کنند که به علت ثبت شکایت در سامانه ۱۹۵ توسط برخی مشترکان، برخورد با این شرکتها هم در دستور کار اپراتورها قرار گرفته است. مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف کننده رگولاتوری ضمن اشاره به آمار سامانه ثبت و پاسخگویی به شکایات (۱۹۵)، بیان نمود: دریافت پیامک در ساعات نامناسب، دریافت محتواهای نامناسب اخلاقی، خلاف واقع و اغواگرایانه و همینطور دریافت تعداد زیاد پیامک های تبلیغاتی و اطلاع رسانی در طول روز همچون عوامل نارضایتی و شکایت مشترکان در این سامانه است.
منبع: لیمو بلاگ
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب