نهمین نشست هم اندیشی و هماهنگی آموزش عالی جهاد دانشگاهی،
دكتر طیبی: نیازمند اقتصاد دانش بنیان متكی بر توان ملی هستیم
به گزارش لیمو بلاگ ریس جهاد دانشگاهی اظهار داشت: هدف اصلی فعالیتهای دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی جهاد دانشگاهی، فعالیتهای با کیفیت متناسب با نیازهای کشور است. نیازمند اقتصادِ دانش بنیان متکی بر توان ملی هستیم و این امر زمانی محقق می شود که بتوانیم نیروی انسانی توسعه یافته پرورش دهیم.
به گزارش لیمو بلاگ به نقل از ایسنا، نهمین نشست هم اندیشی و هماهنگی آموزش عالی جهاد دانشگاهی، بامداد امروز (اول خردادماه ۱۴۰۰) با حضور دکتر حمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی، دکتر غلامعلی منتظر، رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر فرزانه شمیرانی، مدیرکل دفتر آموزش عالی غیردولتی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، و تعدادی از رؤسا و معاونین دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی جهاد دانشگاهی برگزار شد.
دکتر طیبی در این جلسه اظهار داشت: فضای مجازی فرصت بسیار مناسبی فراهم نموده است تا بتوانیم از بهترین اساتید در حوزه آموزش عالی استفاده نمائیم. در گفت وگویی که با دکتر غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری داشتیم، بر این نکته تاکید کردم که بهتر است توقع از مؤسسات آموزش عالی بیشتر روی کیفیت آموزش متمرکز باشد تا داشتن اساتید تمام وقت؛ داشتن اساتید تمام وقت برای دانشگاه های دولتی درست است، اما این مورد مشکلاتی برای ما به وجود می آورد.
زمینه حضور دانشجویان در پروژه های فناورانه جهاد دانشگاهی فراهم شود
رییس جهاد دانشگاهی اضافه کرد: اصرار زیادی داریم که ارتباط خوبی بین مؤسسات آموزش عالی و بخش پژوهش جهاد دانشگاهی وجود داشته باشد. پروژه های فناورانه بسیار بزرگی در جهاد دانشگاهی درحال اجرا هستند و تمایل داریم که اساتید ما درگیر این پروژه ها شوند و تدریس آنها در دانشگاه سبب شود تا پای دانشجویان مقاطع ارشد و دکتری به پروژه های بزرگ و فناورانه جهاد دانشگاهی باز می شود. باید ساختارهای لازم را برای حضور مؤسسات آموزش عالی جهاد دانشگاهی در پروژه های فناورانه این نهاد فراهم نماییم. این پروژه ها حرفه ای هستند و نیازمند تخصص ها و متخصصان حرفه ای هستند و باید بتوانیم این ساختار حرفه ای را در مجموعه مؤسسات آموزش عالی جهاد دانشگاهی ایجاد نماییم.
ریس هیأت امنای دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی جهاد دانشگاهی اشاره کرد: معاونت آموزش و کارآفرینی باید نظارت جدی تری بر دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی جهاد دانشگاهی داشته باشد و از اساتید تمام وقت مؤسسات در فرآیند نظارت استفاده گردد. در عین حال، جلسات هیأت امنا به صورت منظم و برپایه استانداردهای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار گردد.
اهمیت توجه به فرهنگ جهادی در دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی
دکتر طیبی اضافه کرد: بحث توجه به فرهنگ جهادی و رعایت آن توسط اساتید، دانشجویان و کارمندان باید مورد توجه قرار گیرد. بحث روز یعنی مبحث انتخابات هم مورد توجه قرار گیرد و اساتید مؤسسات آموزش عالی جهاد دانشگاهی ترجیحاً در ستادهای انتخاباتی حضور نداشته یا برای این کار مرخصی بگیرند و محیط دانشگاه را به ستاد انتخاباتی تبدیل نکنند.
رییس جهاد دانشگاهی تاکید کرد: در گفتگو با دکتر غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کردم که این وزارت خانه تنها مختص دانشگاه های دولتی نیست و به همه دانشگاه های و مؤسسات آموزش عالی (آزاد، غیردولتی، غیرانتفاعی، علمی و کاربردی) اختصاص دارد. بعنوان مثال، در بحث افزایش حقوق اعضای هیأت علمی دانشگاه ها، فقط توجه به دانشگاه های دولتی بوده است. کنترل ورود دانشجویان هم توسط خود وزارت علوم انجام می شود. دانشگاه های دولتی اقدام به ایجاد پردیس و جذب دانشجو کرده اند که فشار زیادی به دانشگاه های غیرانتفاعی و غیردولتی وارد می نماید.
دکتر طیبی اشاره کرد: بحث دیگر مبحث دکتری پژوهش محور است. همچون بهترین محیط ها برای تربیت دانشجویان پژوهش محور، مجموعه هایی مانند جهاد دانشگاهی است که دارای زمینه های تحقیقاتی و پژوهشی بزرگی هستند؛ اما وزارت علوم، تحقیقات و فناوری این فرآیند را متوقف کرده است.
نیازمند اقتصادِ دانش بنیان متکی بر توان ملی هستیم
رییس جهاد دانشگاهی اظهار داشت: هدف اصلی فعالیتهای دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی جهاد دانشگاهی، فعالیتهای با کیفیت متناسب با نیازهای کشور است. نیازمند اقتصادِ دانش بنیان متکی بر توان ملی هستیم و این امر زمانی محقق می شود که بتوانیم نیروی انسانی توسعه یافته پرورش دهیم. اگر این اتفاق به معنای واقعی روی دهد، در تولید فناوری پیشرفته و نسل های آتی فناوری شاهد رجوع صنعت، تولیدکنندگان، کشاورزی و حوزه پزشکی به دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی خواهیم بود. اگر محصول ایرانی، بنیانگزار اقتصاد باشد، سواد ملاک اصلی خواهد بود.
دکتر طیبی تاکید کرد: از بحث شکل گیری میز تخصصی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و توسعه سند استراتژیک میان این وزارت خانه و جهاد دانشگاهی در حوزه آموزش، پژوهش، کارآفرینی و تجاری سازی به شدت استقبال کرده و امیدواریم روابط دوجانبه روز به روز ارتقاء یافته و بتوانیم در مجموعه دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی جهاد دانشگاهی، کاری الگو در سطح کشور انجام دهیم.
هدف در حوزه آموزش عالی، ارتقای کیفیت است
در ادامه نشست، دکتر غلامعلی منتظر در سخنانی تاکید کرد: هدف ما در حوزه آموزش عالی باید ارتقای کیفیت باشد. برای دستیابی به کیفیت مطلوب، نیازمند شاخص هایی هستیم. در عرصه ملی شاهد کاهش شدید تعداد دانشجویان در مقاطع تحصیلی مختلف هستیم. کشور حدود ۸۵ میلیون نفر جمعیت دارد و تعداد دانشجویان کمتر از ۳.۵ میلیون نفر است؛ درحالیکه در کشور همسایه (ترکیه) با ۸۳ میلیون نفر جمعیت، بیشتر از ۶ میلیون دانشجو مشغول تحصیل هستند.
رییس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اضافه کرد: شاید بتوان گفت، یکی از علل کاهش تعداد دانشجویان در کنار عوامل دیگر، افت کیفیت آموزش در دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی باشد. یک بخش به این مورد برمی گردد که آیا جامعه می تواند پذیرای این تعداد دانشجو و فارغ التحصیل باشد؟ آیا در محیط های دانشگاهی (دولتی، غیردولتی، غیرانتفاعی) کیفیت مطلوب آموزش رعایت می شود؟
ضرورت تهیه یک سند استراتژیک مشترک میان وزارت علوم و جهاد دانشگاهی
دکتر منتظر اضافه کرد: معتقدم جهاد دانشگاهی به واسطه پایگاه مقدس و دیدگاه های ارزشمندی که دارد، می تواند دراین زمینه (ارتقای کیفیت آموزش عالی) پیش قراول باشد. این مورد باید بعنوان یک زمینه کاری مشترک بین ما در مجموعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و جهاد دانشگاهی بعنوان یک مجموعه علمی و فناورانه تعریف شود.
رییس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اشاره کرد: باید یک سند استراتژیک مشترک میان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و جهاد دانشگاهی تهیه شود. باید میز کاری مشترکی در وزارت خانه وجود داشته باشد تا همه ذی مدخلان گرد این میز جمع شده و مسائل در ارتباط با جهاد دانشگاهی را مورد بررسی قرار دهند. جای خالی این سند همکاری راهبردی و تعامل دوجانبه بین مجموعه جهاد دانشگاهی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به شدت احساس می شود.
وی تاکید کرد: در مبحث نهادهایی که ذیل مجموعه علم و فناوری فعالیت می نمایند و جهاد دانشگاهی یکی از درخشان ترین نهادها در این بین شمرده می شود، باید به همه ابعاد توجه کرد. بحث های تبدیل، ارتقاء، جذب اعضای هیأت علمی، حقوق و دستمزد، ارتقاء و تبدیل وضعیت مؤسسه آموزش عالی به دانشگاه، همه این موارد باید باهم دیده و مورد توجه قرار گیرند.
مطالبه از درون مجموعه ها باید به راهکار عملیاتی تبدیل شود
دکتر منتظر تاکید کرد: مجموعه صفات و خصوصیت های جهاد دانشگاهی، آنرا از سایر نهادها مستقل و متمایز می کند؛ ازاین رو معتقدم که آئین نامه ارتقاء برای هرکدام از این مجموعه ها باید متفاوت از یکدیگر باشد. در ای بخش نیازمند نگاه کلان تری هستیم و باور دارم که این نگاه در مجموعه جهاد دانشگاهی وجود دارد. باید این همتِ موجود، به مرحله عمل برسد و مطالبه از درون مجموعه ها به راهکار عملیاتی تبدیل گردد.
وی اشاره کرد: در آغاز برنامه راهبردی جدید جهاد دانشگاهی، برنامه هفتم توسعه، آغاز دوره مدیریت جدید در کشور هستیم و این زمان فرصت خوبی است تا این مباحث، به مبحث کاری جدی تبدیل گردد. پیشنهاد می کنم این مورد را در چارچوب کار مشترکی بین دو مجموعه در حوزه های آموزش، پژوهش، کارآفرینی و تجاری سازی تعریف نماییم.
رییس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: اگر این اراده جمعی در مجموعه جهاد دانشگاهی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای تهیه یک سند استراتژیک مشترک شکل بگیرد، می توانیم تا شهریور سالجاری کار را پیش برده و تا مهر ۱۴۰۰ آنرا اجرایی نماییم.
پیوند آموزش و پژوهش در مؤسسات آموزش عالی جهاد دانشگاهی
دکتر فرزانه شمیرانی هم در نهمین نشست هم اندیشی و هماهنگی آموزش عالی جهاد دانشگاهی در سخنانی ضمن اشاره به بازدیدی که از ۲۰۰ مؤسسه آموزش عالی غیرانتفاعی داشت، اظهار داشت: در بازدیدی که از مؤسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی در کرمانشاه، دانشگاه علم و هنر یزد و دانشگاه علم و فرهنگ تهران داشتم، تفاوت قابل توجهی در این مؤسسات نسبت به سایر مؤسسات غیرانتفاعی را شاهد بودم. این گونه مؤسسات، وضعیت جداگانه ای دارند و حتی در رتبه بندی، در گروه مؤسسات خوب فرض شده اند.
مدیرکل دفتر آموزش عالی غیردولتی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اضافه کرد: آموزش و پژوهش در مؤسسات آموزش عالی جهاد دانشگاهی به خوبی با هم پیوند خورده اند. سفارش می کنم جهاد دانشگاهی با همین روند به فعالیت خود ادامه دهد و پروژه های تحصیلات تکمیلی را برپایه حل مشکلات محلی ادامه دهد. در عین حال می تواند رویکرد بین المللی را هم مدنظر داشته باشد. جهاد دانشگاهی این قابلیت را دارد که با دریافت مجوزهای لازم از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وارد این حوزه هم شود.
دکتر شمیرانی اشاره کرد: در زمینه بحث اعضای هیأت علمی امیدواریم با تعامل سریع تر، مشکلات موجود در این بخش حل شود. فرآیند جذب اعضای هیأت علمی پژوهش محور نسبتاً طولانی است و باید تلاش نماییم که این فرآیند کوتاه تر شود. باید مصوبه ای دریافت شود که پس از بررسی وضعیت هیأت علمی در دانشگاه معین، مؤسسات آموزش عالی غیردولتی اجازه حکم خرید خدمت داشته باشند و هیأت نظارت هم بررسی های لازم را انجام دهد.
وی تاکید کرد: زمینه تعریف پروژه های مشترک بین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و جهاد دانشگاهی وجود دارد و می توانیم زیرساخت های لازم برای کارآفرینی را ایجاد نماییم. جهاد دانشگاهی و مؤسسات آموزش عالی وابسته به این نهاد از پتانسیل ها بالایی برخوردار می باشند و تلاش می نماییم در حد توان، مشکلات موجود همچون بحث اعضای هیأت علمی در این مراکز را برطرف نماییم.
مدل مجموعه جهاد دانشگاهی متفاوت از سایر مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی است
در ادامه این نشست، دکتر سید سعید هاشمی، رئیس دانشگاه علم و فرهنگ جهاد دانشگاهی اظهار داشت: بحثی که باید به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد، متفاوت بودن مدل مجموعه جهاد دانشگاهی نسبت به سایر مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی است؛ این درحالی است که اصرار وزارت علوم بر این است که ما را همیشه در قالب قوانین این وزارت خانه جای دهد.
دکتر هاشمی اضافه کرد: اگر بحث میز کاری میان جهاد دانشگاهی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سند استراتژیک مشترک که دکتر منتظر به آن اشاره کردند، شاید بتواند زمینه ساز حل مشکلات جهاد دانشگاهی باشد. دکتر طیبی حدود دو سال قبل بحثی را در شورای گسترش در زمینه اعضای هیأت علمی مطرح نمودند، اما متأسفانه نه تنها مشکل حل نشد، بلکه در مواردی شرایط را سخت تر کرد. باید مدل کار جهاد دانشگاهی با عنایت به ماهیتی که دارد و مجموعه پژوهشی قوی که دارد، متفاوت تر دیده شود. اگر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بپذیرد که مجموعه آموزش و پژوهش جهاد دانشگاهی بتواند بحث ها را باهم برپایه فرایندهای این وزارت خانه پیش ببرد، کار کاملاً متفاوت خواهد بود.
رییس دانشگاه علم و فرهنگ جهاد دانشگاهی تاکید کرد: بحث دیگری که به صورت کلان تر در مجموعه های غیردولتی داریم، غیر از دکتر شمیرانی که به واقع حامی مؤسسات غیرانتفاعی هستند، بقیه مجموعه ها صرفا نگاه های دولتی دارند و بخشنامه ها بیشتر دولتی هستند تا این که غیردولتی ها را هم شامل شوند. بحث دیگر که واقعاً ظلمی است به مجموعه های غیردولتی است، استثناهایی است که در مجموعه های دانشگاه آزاد صورت می گیرد.
وی اضافه کرد: ما در این بازار با هم رقیب هستیم و به دنبال رقابت سالم هستیم؛ هرآنچه که برای مجموعه دانشگاه آزاد فراهم می شود، باید برای غیردولتی ها هم فراهم گردد. در دانشگاه علم و فرهنگ تهران چندان با مشکل کاهش دانشجو مواجه نیستیم؛ در سایر مؤسسات آموزش عالی جهاد دانشگاهی در شهرهای دیگر، سرمایه گذاری زیادی انجام شده است و این سرمایه گذاری ها باید برپایه پذیرش دانشجو پیش برود. با عنایت به هزینه های بسیار بالای حقوق اعضای هیأت علمی و اعضای غیر هیأت علمی، تجهیزات و امکانات خریداری شده، درآمدی بجز جذب دانشجو نداریم و اگر وزارت خانه این حمایت را به درستی نداشته باشیم، گرفتار صدمه خواهیم شد.
در ادامه نهمین نشست هم اندیشی و هماهنگی آموزش عالی جهاد دانشگاهی، رؤسا و معاونین دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی جهاد دانشگاهی همچون واحدهای یزد، خوزستان، کرمانشاه، کاشمر، مباحث و چالش های مختلفی همچون آئین نامه جذب و ارتقاء و بومی شدن آن برای جهاد دانشگاهی، حقوق اعضای هیأت علمی، جلسات هیأت امنای مؤسسات آموزش عالی را مطرح نمودند.
در جمع بندی نهایی مباحث مطرح شده در این جلسه هم موضوع هایی همچون برگزاری منظم جلسات هیأت امنای مؤسسات آموزش عالی جهاد دانشگاهی، توجه به بحث کیفیت آموزش که می تواند نقطه قوت فعالیتهای جهاد دانشگاهی باشد، شکل پیگیری مطالبات جهاد دانشگاهی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، نگرانی واحدها درمورد تخصیص ظرفیت پذیرش در سال تحصیلی آتی، ضرورت تشکیل کارگروه های تخصصی برای تدوین برنامه توسعه با مشارکت بخش های ستادی جهاد دانشگاهی عنوان شد.
منبع: لیمو بلاگ
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب